De Galamagracht met zijn overtuinen. |
De volgende dag varen we naar de volgende plaats in het rijtje van de elf, Sloten. De tocht gaat langs Osingahuizen en Woudsend en over het Slotermeer. Vlak voor Sloten is een mooie ligplaatsen aan stuurboord, deze zijn in beheer bij de van de camping. Het hart van Sloten is de gracht. Het doet bijna middeleeuws aan met de bestrating van ronde keitjes en ook hier weer leilinden langs de kant. Aan beide einden van de gracht een overkluizing die meer lijkt op een poort dan een boogbrug. rondom de oude stad is een groot gedeelte van het vroegere bolwerk nog intact en zo als dat hoort, een molen op het bolwerk. Vanwege de smalle straatjes en steegjes is de oude stad autovrij.
De volgende morgen gaan we richting Stavoren.
Het vrouwtje van Stavoren. |
Vanaf Stavoren gaat de route weer terug naar de Morra en dan bakboord uit. Via de Kruisvaart kom je dan in Hindelopen. Net voor Hindelopen is aan bakboord een passantenhaven, maar als je doorvaart is er over stuurboord, naast het voetbalveld en bij het centrum, ook een mooie wal om af te meren. Hindelopen is een gezellig en levendig havenstadje en bij de toeristen zeer in trek. Bekend is het Hinderloper schilderwerk. Met kleurige bloemen en krullen op en rode ondergrond wordt alles beschilderd wat je maar kunt beschilderen.
De volgende stad op de route is Workum. We moeten dan een stukje terug varen en gaan dan bakboord uit richting Koudum en zo komen we op de Fluessen. Dan de Inthiemasloot door naar de Grote Gaastmeer en zo richting Workum. De oude stad van Workum ligt langs de hoofdstraat die ruim 1 km. lang is met het centrum rond de grote kerk met op het plein gezellige terrasjes.
Van Workum gaat het via de Workumertrekvaart naar Bolsward. Het is op Workumertrekvaart, net als in de andere kanalen, rustig varen en loopt door een overwegend agrarisch landschap. Bolsward is een leuke stad met een prachtig stadshuis Er lopen tal van kleine grachtjes door de stad, waarlangs het leuk wandelen is. De stad heeft tal van historische panden.
Dit kan alleen maar Harlingen zijn. |
Van Harlingen gaat het via het van Harinxmakanaal naar Franeker. Aan de Zuiderkade en de Tuinen zijn prima ligplaatsen en vrij bereikbaar vanaf het kanaal en vlak bij het centrum. Ook hier mag een bezoek aan de stad eigenlijk niet achterwege blijven.
Dan gaat de route in noordelijke richting. Eerst een stukje Kleiroute tot net voor Berlikum. Met de Blikvaart en de Finkumervaart is dit de Noordelijke route. Als de route wordt geschaatst met vorst en een straffe Oostenwind, heeft men het over de Hel van het Noorden. Nu, met een heerlijk zomerzonnetje, dobberend tussen groene weilanden en goudgeel golvend graan is daar weinig van te merken. De volgende stad is Dokkum en dat is vanaf Franeker te ver om in één dat te varen. Wij overnachten in Finkum. Daar is een jachthaventje aangelegd met passanten plaatsen, maar onderweg zijn ook voldoende steigers van de Marrekrite. Men heeft er alles aan gedaan om ook dit gedeelte aantrekkelijk te maken voor de watersport, maar het valt op dat het nog bijzonder rustig is.
Er zijn tientallen van deze houten brugjes in Friesland, maar geen een is zo bekend als die van Bartlehiem. |
Ja, als je dan in Dokkum bent uitgekeken moet je weer terug de Dokkumer Ee langs tot Bartlehiem. Daar gaat het Bakboord uit de Oudkerkstervaart in naar Oudkerk en via de Murk en het Ouddeel naar, jawel, de Bonkevaart. Op de Bonke is nog geen finish voor ons, wij varen door naar Leeuwarden. We blijven een paar dagen aan de Prinsentuin om de stad te bezoeken.
Dan de laatste etappe, van Leeuwarden via de Zwette naar Sneek. De Zwette is ook onderdeel van de Middelzee route. Net voor Sneek gaan we Bakboord richting Oudvaart, naar de Houkesloot. Als we weer in de stadsgracht komen zit ons rondje erop.
Het was leuk om in de eigen bekende omgeving toch een vrij groot gedeelte te varen wat ook voor ons nieuw is.
Zoals wij de route hebben gevaren is 220 km.
De foto's van deze tocht vind je hier.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Uw reactie wordt op prijs gesteld.